Meidenvenijn, jongens die stoer doen, groepsdruk, erbij willen horen, heftige emoties en verdriet, oude angsten die weer terugkomen, pesten, onzekerheid, zijn thema’s die een grotere rol gaan spelen rond het negende levensjaar.


Is jouw kind rond de negen jaar en merk je dat zijn gedrag en behoeften veranderen?


Vind je het lastig om jouw kind hierbij op een fijne manier te ondersteunen?


Dacht je eerst ook dat jouw kind al vroeg aan de puberteit begon?


Zou je deze fase graag beter willen snappen, zodat je meer begrip hebt voor de keuzes die jouw kind maakt?

De workshop ‘IK BEN 9’ voor ouders en verzorgers staat in het teken van de negenjaarsfase. Deze fase vindt meestal plaats in de periode tussen de acht en elf jaar. Als kindercoach werk ik veel met kinderen rond deze leeftijd. Soms lijkt het voor ouders of hun kind al vroeg aan de puberteit begint. Dit is niet werkelijk zo. Een kind van negen zit in zijn eigen fase horend bij deze leeftijd. Ieder kind beleeft de negenjaarsfase op zijn EIGEN manier. Voor het ene kind verloopt deze periode makkelijk en voor het andere kind kan deze tijd lastiger zijn.


Mijn droom als ‘Ik ben 9’ specialist is dat alle ouders en verzorgers met kinderen rond deze leeftijd bekend zijn met de negenjaarsfase, zodat zij hun kinderen (nog) beter begrijpen en kunnen ondersteunen.


Hoe fijn zou het zijn als jij als ouder straks alles weet over de negenjaarsfase?


Hoe waardevol zou het voor jouw kind zijn als jij weet hoe je hem in deze periode op een goede manier kunt ondersteunen?


Lijkt deze workshop jouw ook interessant om te volgen? 
Kijk voor de exacte data op mijn Facebook-pagina of neem even contact met mij op.


De training tot ‘IK BEN 9’ specialist heb ik gevolgd bij Bauke Borsboom uit Woerden, auteur van het boek ‘IK BEN 9’ en de creator van de ‘IK BEN 9’ specialisatie voor professionals in Nederland en België. 



Schateiland Expeditie is een bijna-losstaande methode om met de deelnemers een schatkaart van hun binnenwereld te ontwerpen. Voor kinderen is het uitnodigend om zichzelf creatief te uiten. In plaats van door alleen via praten zichzelf onder woorden te brengen. Op creatieve en speelse wijze kom ik veel te weten over de kinderen waarmee ik werk, de kinderen over zichzelf en in een groep over elkaar.

Met Schateiland Expeditie leren alle deelnemers:

  • wensen, struikelblokken en oplossingen op creatieve wijze helder krijgen;
  • inzicht verkrijgen in hoe je jouw schatten krachtig en praktisch kunt inzetten;   
  • spelenderwijs ontdekken welke schatten je in jezelf zou willen versterken;

  • vanuit verbeelding en creativiteit meer zelfkennis en zelfvertrouwen opbouwen;

  • bewust worden van eigen innerlijke processen. 

(bron: schatgravers.com)

Ik sta als gecertificeerd trainer geregistreerd op de site van Schateiland Expeditie Trainers: